~~Aku ingin menjadi makmum kepada seorang imam, aku ingin menjadi sayap kiri pada seorang khalifah, aku ingin menjadi pendengar kepada seorang dai'e, aku ingin menjadi seorang mujahidah kepada seorang mujahid, aku ingin memberi cintaku pada insan yang mencintai Allah lebih dari segalanya~~

Pages

Monday, 14 March 2011

Kenapa susah sangat nak cari Lelaki Yang Baik?

Posted by Aliesha Kirana at 21:29
Assalammualaikum semua!

soalan di atas ni, rasanya kebanyakan perempuan zaman sekarang akan tanya pada diri sendiri. dan aku sebagai perempuan, tak pernah lari dari menyoal soalan itu sehari hari.


ok, kamu lelaki jangan lah sentap. sebab ini memang kenyataan, dan lelaki akan melawan balik cakap dengan berkata Kenapa susah sangat nak cari Perempuan Yang Baik?

haha. tak apa. cakaplah. cuma aku sebagai seorang perempuan melihat lelaki di zaman sekarang amatlah sukar nak mencari permata di sbalik kaca yg bersepah tu.

dalam kehidupan seharian pun dah bermacam ragam lelaki yg kita boleh tengok. paling nampak la kan. solat Jumaat. walaupun masjid-masjid penuh bila solat Jumaat, masih ada lagi ramai yg tak menghadiri solat Jumaat ni. kalau solat Jumaat yg seminggu sekali pun dilepaskan, apatah lagi solat fardhu.

nak mencari lelaki memang mudah, tetapi nak mencari lelaki yg baik, soleh dan beriman itu yg susah. perempuan pun kadang-kadang pelik jugak. 

"Tak maulah yang alim sangat, nanti susah hidup aku. semua kena ikut perintah dia. nak pakai ketat sikit pun tak boleh nanti."

ok, pernyataan di atas pun sudah tunjukkan yang kita ini cetek iman. sepatutnya golongan2 alim nilah yg kita kena cari dulu supaya mereka boleh bimbing kita ke syurga.

kenapa kita nak cari lelaki yg dok hembus asap berkepul-kepul ke udara, menambah pencemaran dan rosakkan hati sendiri, konon-konon itulah lelaki sejati. dushh!


ok, kalaulah tanya pada perempuan, ciri-ciri lelaki idaman? mesti ramai yg sebut, yang beriman, yg boleh bimbing saya.. bla bla... tapi berapa ramai yang maksudkan sebegitu?

"Ala, lelaki mcm tu susah nak dapat. aku ni tak layak utk dia, aku bukan baik sgt."

tettt. nak melayakkan diri utk kita temui imam buat diri kita adalah dengan kita sendiri berubah ke arah kebaikan. berulang kali sudah disebut, lelaki yg baik utk perempuan yg baik dan sebaliknya.

kalau benar kita mahu mencari yg beriman, iman di dada kita harus ditanam dahulu.


mari sama2 berdoa semoga kita bertemu jodoh dengan insan yg beriman. amin........

3 comments:

Miss Izah Mohamed said...

amin

Cik Ca'ah said...

a'ah la kan.hmm. moga2 kita dpat jodoh yang baik

teddy bear said...

amin....
mudah-mudahan masih ada lagi insan yamg benar2 mampu membimbing kita ke jalan yang benar2 diredai..

 

Penuh Rasa Cinta Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea