~~Aku ingin menjadi makmum kepada seorang imam, aku ingin menjadi sayap kiri pada seorang khalifah, aku ingin menjadi pendengar kepada seorang dai'e, aku ingin menjadi seorang mujahidah kepada seorang mujahid, aku ingin memberi cintaku pada insan yang mencintai Allah lebih dari segalanya~~

Pages

Wednesday, 12 January 2011

Melupakan yang Dicinta @ Melupakan cinta?

Posted by Aliesha Kirana at 23:07
Assalammualaikum semua!

maaf lama benar kutinggalkan blog ini sepi tanpa cinta mengisi seluruh pelusuk ruang. bukanlah aku sudah tidak percayakan cinta. cinta itu selalu ada di hati. cuma tiada kesempatan mahu mencoret kata-kata cinta dek kerana ada perkara lain yang perlu kuutamakan.


nampaknya nama blog ini yang sama dengan drama Cinta Kirana menyebabkan blog ini sering dikunjungi orang namun tersasar dari matlamat untuk mencari maklumat tentang drama itu, sebaliknya tersesat dalam daerah cintaku yang hambar, sudahlah lama tidak berupdate. maafkan aku. buat yang tersesat, sesungguhnya blog ini telah wujud sebelum kewujudan drama itu lagi. mujur aku muncul semula, saat drama itu telah tamat siarannya. lega.

cukuplah tentang kekeliruan itu, sekarang ada seperkara yang sedang menyesak dadaku. soalan yang sering terbit di dalam hati-hati insan yang kecewa dek kerana cinta tak berbalas @ cinta putus di tgh jalan.


oh, aku dulu sering menjadi sebahagian dari insan-insan kecewa itu. aku sering dikecewakan namun aku berjaya bangkit semula. namun memang sukar sebenarnya.. mesti ramai yang tahu kan.

satu persoalan yang sering teman-teman ajukan padaku...

"Bagaimana caranya untuk melupakan seseorang itu?"

melupakan seseorang? ya, pastinya melupakan insan yang pernah kita cintai dulu. sebenarnya, takkan mudah untuk melupakan seseorang, kecuali kita memang mempunyai amnesia @ penyakit cepat lupa. oh maaf, tiada niatku berlawak, cuma itu hakikatnya. ramai umat manusia yang cuba melupakan seseorang dek kerna cinta yang tidak kesampaian ini, hingga sanggup untuk memutuskan hubungan walhal sebagai teman biasa sekalipun. kenapa? kerana mereka mahu melupakan insan itu terus, bukan hanya perasaan. tapi bohonglah jika mereka berjaya lupakan orang itu kan? jadi senang saja jawapanku, tak perlu lupakan.

ya, yang perlu kita lupakan ialah PERASAAN kita padanya. macam mana? inilah yang nak dibincangkan. hee...


selalu yang sering aku katakan pada teman2 ialah, jangan fikirkan tentang dia. maksudnya di sini, bila saja fikiran kita mula menerawang ingatkan dia, cepat2 alihkan perasaan kita dengan memikirkan soal lain. untuk lebih senang, bergaul dgn rakan2, jangan biarkan diri kita sendirian, sebab masa tulah fikiran kita akan menerawang. tapi ya, ada satu masa yang kita tetap akan sendirian, saat mahu tidur. pasti kebanyakan kita akan menerawang fikirannya sebelum tidur. jadi apa kata, saat mahu terfikir saja, cepat2 tidur dan kosongkan fikiran.

ya, memang tak mudah nak mempraktikkan semua ni. aku tahu sebab aku pernah alaminya, tapi jika kita benar2 nekad mahu melepaskan semua perasaan ini, kita pasti mampu lakukan. cuma barangkali hati kita yang menegah kita dari melupakan dek kerana masih terselit cinta di hati. itu memang lumrah, jangan khuatir. 

tapi andai satu saat kita merasakan cinta yang disimpan itu terlalu menyakitkan, lebih baiklah kita lepaskan dalam hati kita. satu saja pesanku, jangan dipaksa hati itu kerana makin kita memaksa, makin sukar jadinya. lepaskanlah ia perlahan, maka ia akan sembuh mengikut masa.



p/s : Bukanlah cinta namanya andai kita menghalang orang yang kita cintai pergi kepada orang yang dicintainya...

1 comments:

ayriez said...

:: itulah juge ape yg sayer alami skrunk ni..sgt2 ssh nk lepaskan die pd org yg die syg..dunno wut to do..juz try my besh tuk lupekan die..cz die juz akn hepi ngn org yg die syg..tu dh cukup tuk buatkan sayer juge hepi...hope kuat tuk hadapi smua nie..^^ ::

 

Penuh Rasa Cinta Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea